Via een openbare aanbestedingsprocedure werd een aannemer aangesteld voor de grondige verbouwing van het oud gemeentehuis en schoolhuis in Bogaarden. De werken starten in mei 2011.

Over de renovatie van het oud gemeentehuis van Bogaarden wordt er effectief reeds een 10-tal jaar gepraat. Alhoewel de verenigingen van Bogaarden vandaag perfect gehuisvest zijn bij de familie Cortens bestaat een unanieme wens om over een eigen huisvesting te kunnen beschikken. In 2012 zal deze wens gerealiseerd zijn.

Dat het een tijd geduurd heeft voor de werken konden starten heeft alles te maken met het feit dat het om een zeer complex dossier gaat. Enerzijds is het een pand met een enorm bouwvolume.

Het gebouw half restaureren heeft weinig zin en gezien het beschermd dorpsgezicht van Bogaarden waren zware ingrepen ook niet toegestaan.

Het totaal prijskaartje van de renovatie zal rond het 1.250.000 euro schommelen.

Voor een lokaal ontmoetingscentrum leek dit een te zware last voor de gemeentelijke begroting. Finaal werd in Woonpunt Zenne vallei een partner gevonden die op de verdiepingen vier appartementen zal inrichten.

Het volledig vernieuwd en ingericht ontmoetingscentrum zal uiteindelijk aan de Pepingse belastingsbetaler netto +/- 400.000 euro kosten.

Bovendien krijgen de mensen uit Bogaarden voorrang bij de toewijzing van de vier woningen.