Waarom investeren in fietspaden ?

02-09-2017

Sommige zullen zich de vraag stellen: Waarom moet er geinvesteerd worden in fietspaden. Hieronder een opsomming.

Studie VITO (Vlaams Instituut Voor Technologisch onderzoek).

Een studie uit 2016 van het VITO toont aan dat investeringen van de overheid in fietspaden één van
de beste terugverdien ratio’s hebben. Zie link met VITO https://vito.be/nl/nieuws-evenementen/persberichten/fietsostrades- op-uw- gezondheid

Ondersteuning en subsidies hogere overheid.

Onder impuls van de provincie is er een functioneel fietsroutenetwerk uitgestippeld Voor de aanleg van fietspaden die passen in dit netwerk subsidieert het Fietsfonds (Provincie + Vlaanderen) tot 80 % van de aanlegkosten. Vlaams Minister Weyts en gedeputeerde Tom Dehaene ondersteunen deze inspanningen op een manier die op geen enkel ander beleidsdomein bestaat. (zie plan provincie Vlaams-Brabant)

Breder gedragen nood.

Fietspaden zijn niet alleen veilige wegen voor fietsers , maar ook meer en meer gevraagd en gebruikt
door de trage weggebruikers.
De jaarlijkse Start to Run, Start to Walk en gezondheidscampagnes en de steile groei van onze wandelclubs in Bellingen en Bogaarden hebben de nood aan veilige fiets- en wandelpaden sterk doen toenemen. Met ons fietsplan willen we tegemoet komen aan deze noden.

Kernversterkend en klimaatvriendelijk.

Elke Pepingse deelgemeente met fietspaden verbinden met het centrum past in het kernversterkend beleid waarvoor CD&V reeds decennia staat. Het plan past ook perfect binnen de engagement om van Pepingen een klimaatvriendelijke gemeente te maken.

Schoolomgevingen.

De nieuwe bestuursploeg wil ook verder investeren in de veiliger maken van de schoolomgevingen. In de periode 2006-2012 heeft onze ploeg sterk ingezet in het veiliger maken van de schoolomgevingen onder meer door belangrijke infrastructuur werken in de Boekhoutstraat en in de
Kareelstraat.
Daarnaast werd op geregelde tijdstippen ingetekend op sensibiliserende/educatieve acties van onder meer de provincie. Het recentste voorbeeld zijn de Pencill palen aan de scholen van Pepingen en Heikruis. Dit dossier, getrokken door Peter Lacres werd door het vorige college maandenlang geblokkeerd.
De toelage van 5.000 euro die we van Koning Baudewijnstichting gekregen hebben (aanvraag door de huidige ploeg op 28-04- 2017) zijn enerzijds een mooie erkenning voor die inspanningen en anderzijds een boost om volgend jaar, samen met scholen, met nieuwe sensibiliserende acties aan de slag te gaan.