Voor ouders met jonge kinderen is het niet altijd eenvoudig om een degelijke plaats te vinden om hun baby of peuter te verschonen. Daarom stelde de CD&V-fractie tijdens de gemeenteraad van 23 april 2019 voor om in alle gemeentelijke openbare gebouwen en niet-gemeentelijke zalen, waarmee de gemeente een gebruikersovereenkomst afgesloten heeft, een (opklapbare) verzorgingstafel te installeren. De aankoop van pictogrammen werd eveneens voorzien.

Ook pleitte CD&V ervoor om hier aandacht aan te besteden bij elke toekomstige investering in infrastructuur bv. bij de verbouwingen van de zagerij, de sporthal,…

Het gaat hier slechts om een kleine investering in bestaande infrastructuur, maar ze is gezinsvriendelijk en wij zijn ervan overtuigd dat vele jonge ouders dit voorstel waarderen.

De meerderheid (Open VLD) dacht hier echter anders over en ging enkel akkoord om in de gemeentelijke openbare gebouwen verzorgingstafels en pictogrammen te voorzien. De polyvalente zaal in Pepingen, ’t Zaaltje in Beert, de Parochiezaal in Elingen en het Ontmoetingscentrum Ter Loo in Bellingen werden geschrapt uit de lijst.

CD&V betreurt deze beslissing omdat precies deze infrastructuur veel gebruikt wordt voor activiteiten met gezinnen, zoals eetfestijnen, ledenvergaderingen, niet-commerciële activiteiten van verenigingen en gemeentelijke gezinsactiviteiten zoals binnenkort de ontdekkingsbrunch georganiseerd door Huis van het Kind Pajottenland en de gemeente. De aankoop van verzorgingstafels verhoogt ook het maximaal gebruik van deze gebouwen, specifiek voor de doelgroep van jonge gezinnen met kinderen. Daarom voorzag CD&V deze ondersteuning ook voor de uitbaters van niet-gemeentelijke gebouwen. CD&V is van mening dat een gezins- en kindvriendelijk beleid meer is dan een vermelding in het infoblad of op sociale media, samenwerking en ondersteuning is noodzakelijk.

Volledig voorstel gemeenteraad:

Wordt Pepingen nog kindvriendelijker ? Aankoop en installatie van verzorgingstafels voor baby's en peuters.

Onze fractie doet een voorstel op de gemeenteraad om de aankoop van verzorgingstafels voor niet- en gemeentelijke gebouwen met een openbaar karakter.

Voor ouders met jonge kinderen is het niet altijd eenvoudig om een degelijke plaats te vinden om hun baby of peuter te verschonen. Het voorstel gaat om de aankoop van verzorgingstafels, al dan niet opklapbaar, waarop jonge ouders hun baby op een comfortabele en discrete manier kunnen verversen en verzorgen. Het plaatsen van een opklapbare luiertafel biedt een efficiënte oplossing zonder veel plaats in te nemen. De aankoop van verzorgingstafels verhoogt het maximaal gebruik van de gebouwen met openbaar karakter, specifiek voor de doelgroep van jonge gezinnen met kinderen.

Daarom stellen we tijdens de gemeenteraad van 23 april 2019 voor om in alle gemeentelijke openbare gebouwen en niet-gemeentelijke zalen, waarmee de gemeente een gebruikersovereenkomst afgesloten heeft, een (opklapbare) verzorgingstafel te installeren. We voorzien ook de aankoop van pictogrammen die de aanwezigheid van een verzorgingstafel weergeeft.

Op dit moment is er buiten Zaal De Kring te Bellingen en het ontmoetingscentrum ’t Schoolhuys te Bogaarden, op geen enkele openbare plaats in onze gemeente een opklapbare verzorgingstafel voorhanden. Vandaar het gemeenteraadsvoorstel om hier dringend werk van te maken.

De plaatsing van de luiertafel kan perfect gecombineerd worden met de sanitaire voorziening voor mindervaliden, waar er meestal plaats is en die toegankelijk is voor zowel mannen als vrouwen.

Ook pleiten wij met het voorstel voor de intentie dat er bij elke toekomstige investering in infrastructuur hier aandacht aan wordt geschonken. bv. bij de verbouwingen van de zagerij, de sporthal,….

Het gaat hier slechts om een kleine investering in bestaande infrastructuur, maar ze is gezinsvriendelijk en we zijn ervan overtuigd dat vele jonge ouders dit zullen waarderen.

Het volledige toegevoegd punt.

• Zorg
  • Gezondheid & welzijn