Tijdens de gemeenteraad van dinsdag 26 maart werd door de oppositie een aantal bijkomende punten ter goedkeuring voorgelegd. Bij de discussie rond een punt over burgerparticipatie, ingediend door DVP,  werden de grenzen van het fatsoen door het Open-VLD bestuur overschreden. In plaats van het over de inhoud van het punt te hebben, gooide gemeenteraadsvoorzitter Saskia Beeckmans met termen als plagiaat en tijdverspilling van de gemeenteraadsleden. Voor CD&V-Pepingen begint participatie met te luisteren naar gemeenteraadsleden en burgers en dan kan geen enkele vraag teveel zijn. We betreuren dat de oppositie op deze manier de mond gesnoerd wordt.

Wat betreft burgerparticipatie, dat kan onder verschillende vormen en het voorstel van DVP bevatte een aantal concrete voorstellen die we ondersteunden en daarom mee goedkeurden. CD&V Pepingen vroeg het bestuur wel om verder na te denken over participatie want welke vorm van participatie in de praktijk echt resultaat oplevert, hangt af van de lokale situatie. We stelden dan ook voor dat de gemeente ook een zelfanalyse doet, eventueel met de hulp van een externe begeleider van bvb de organisatie “de Wakkere Burger” zodat er kan bepaald worden wat het beste past bij onze gemeente. De uitdaging daarbij zal zijn om alle actoren (college van burgemeester en schepenen, gemeenteraad, administratie en bevolking) mee te krijgen en evenwichtig te betrekken. Bijkomend zal er aandacht moeten zijn voor de interne werking die juist op dit moment een grondige transformatie ondergaat. Je kan het externe samenspel immers niet goedkrijgen als het interne samenspel rammelt.