Op 11 september 2018 besliste het college van burgemeester, onder impuls van schepen van milieu, Suzanne De Cort, de intentieverklaring te onderteken voor het intergemeentelijke project “Versnelde transitie naar elektrische (deel)mobiliteit in de Vlaamse rand”.

Met dit intergemeentelijk project, samen met IGS Zemst, Machelen, Sint-Genesius-Rode en PajoPower wil de gemeente Pepingen de omslag naar minder fossiele kilometers versnellen.

Deze gemeenten zetten in op drie pijlers: de uitbouw van een regionaal autodeelnetwerk in samenwerking met een coöperatieve partner, een groepsaankoop e-fietsen in samenwerking met vzw Pajopower en de promotie van het gebruik van een mobiliteitsapplicatie.

Om het gebruik van deze duurzame mobiliteitsopties te stimuleren wordt aan 100 gezinnen gedurende 3 maanden een mobiliteitsbudget ter beschikking gesteld. Via een mobiliteitsapp wordt hen de weg gewezen naar duurzame vervoerswijzen (openbaar vervoer, deelvoertuigen, deelfiets, …). Tijdens en na afloop van deze periode worden de opties geëvalueerd die het mobiliteitsgedrag op structurele wijze kunnen verduurzamen. De ambitie is om een regionaal web van mobipunten uit te bouwen.

Bekijk alle gesubsidieerde projecten!

• Leefmilieu & natuur