Herinnert u deze nog: "Geen meerderheid voor snoeien in parochiezalen."

13-02-2017

Er komt voorlopig geen vermindering van de toelage voor de niet-gemeentelijke zalen die in ruil hiervoor Pepingense verenigingen gratis laten vergaderen.

Er werd hierover geen consensus gevonden op de gemeenteraad. Opvallend gegeven: schepen van Cultuur Peter Lacres (N-VA) onthield zich bij de stemming zodat het tot een staking van stemmen kwam en de toelage voorlopig niet veranderd.

De vrijwilligers die de parochiezaal in Pepingen, het Parochiehuis in Elingen, 't Zaaltje in Beert en het ontmoetingscentrum Ter Loo in Bellingen uitbaten, luidden de alarmbel. De gemeente wilde hun toelage met twintig procent verminderen waardoor zij niet meer in staat zouden zijn om de zaal gratis ter beschikking te stellen voor het verenigingsleven gelet op de groeiende energie- en onderhoudsfactuur. Ze zegden niet anders te kunnen dan de kosten door te rekenen aan de verenigingen.

De vermindering van de toelage aan de niet-gemeentelijke zalen werd deze week op de gemeenteraad besproken. De zes LVB-raadslid en N-VA-raadlid Gerard Defloo stemden voor de besparingsmaatregel. De zeven CD&V-raadsleden stemden tegen. N-VA-gemeenteraadslid Peter Lacres onthield zich. Bij een resultaat van zeven tegen zeven kon het punt niet worden goedgekeurd zodat het onbeslist werd afgevoerd.

Peter Lacres liet verstaan dat hij in 2014 ‘nog vaker zijn nek zal uitsteken’.

Uit het nieuwsblad 20/12/2013