Toen we in 2010 gestart zijn met de verbouwing van ’t Schoolhuys waren we als gemeentebestuur erg blij met de betrokkenheid van een aantal vrijwilligers uit Bogaarden. Er werd door hen veel tijd en werk gestoken in het opvolgen van de verbouwing. Na de ‘werken’ resulteerde dit in de oprichting van de vzw ’t Schoolhuys die instaat voor de uitbating van ’t zaaltje. Op deze wijze namen een aantal vrijwilligers heel wat werk uit handen van de gemeentelijke administratie.
Maar zoals men kon lezen in de pers heeft het bestuur van vzw ’t Schoolhuys de overeenkomst met de gemeente opgezegd. Het is het eindpunt van een hoogoplopende discussie over het doorrekenen van de energiekosten met de voorzitter van het autonoom gemeentebedrijf, schepen Gerard Defloo . We hebben ons als CD&V/Sp.a steeds buiten de discussie gehouden om niet in een politieke polemiek te geraken, maar voor ons lijkt het erop dat er erg weinig respect getoond wordt voor het werk van de vrijwilligers.

Want als er al een probleem was, waarom heeft men het dan niet opgelost? De vraag is natuurlijk of men het probleem wel wil oplossen. De basis van alles is de vraag of de beleidslijn die het vorige bestuur heeft doorgevoerd, verdergezet wordt door het nieuwe bestuur, nl. gratis zalen in alle deelgemeenten van Pepingen voor de niet-commerciële activiteiten van verenigingen. Het is nooit de bedoeling geweest en dat tonen de huidige overeenkomsten duidelijk aan dat de VZW ’t Schoolhuys moet opdraaien voor de energiekosten want dan kan men dit principe niet handhaven. Indien de huidige meerderheid het principe van de gratis zalen ondersteunt dan kan/mag er geen probleem zijn. Voor ons zijn de overeenkomsten voor het beheren van ’t Schoolhuys heel duidelijk en klaar maar indien men vindt dat dit niet het geval is, dan moeten de teksten maar aangepast worden. Het ‘principe’ is belangrijker dan het papier!

De meerderheid heeft de sleutels in handen. Zij nemen als meerderheid de beslissing. Ofwel steunen zij de voorzitter van het autonoom gemeentebederijf en dan zal de energiekost in de toekomst doorgerekend worden, ofwel steunen ze de vrijwilligers van ’t Schoolhuys en dan zorgen ze ervoor dat de verenigingen, zoals in de andere deelgemeenten, gratis kunnen beschikken over de zalen.

Alleen al uit respect voor de vrijwilligers van ’t Schoolhuys, willen wij als CD&V/Sp.a, aan iedere oplossing meewerken. We vragen gewoon om dit probleem zo snel mogelijk van de baan te helpen.