In december 2013 nam de meerderheid de beslissing om drastisch te snoeien in de subsidie van het groepsvervoer voor verenigingen. De subsidie voor ledenvervoer daalde van 3.000 euro naar 1.500 euro. Dit is echter nog niet alles.

Zwerfvuilactie

Voortaan zullen ook de meewerkende verenigingen aan een zwerfvuilactie het voelen in hun portefeuille. De meerderheid besliste tijdens de gemeenteraad van februari om het te verdelen bedrag te verminderen van 1.500 euro naar 500 euro. Dit bedrag wordt verdeeld op basis van het aantal deelnemers per vereniging. Deze subsidie wordt toegekend aan de verenigingen op voorwaarde dat de gemeente via het project “In de vuilbak” financiële ondersteuning voor de organisatie van een opruimactie ontvangt.

Vrijwilligers

In het verleden werd ook de inzet van de vrijwilligers aan de ophaalactie gewaardeerd door een afsluitmoment met koeken en koffie. Van nu af aan moeten de vrijwilligers hun eigen picknick meebrengen. Zelfs deze kleine erkenning kan niet meer!

Visie meerderheid?

Tijdens de gemeenteraad vroeg onze fractie naar meer uitleg waarom het budget voor de zwerfvuilactie herleid werd tot 500 euro, die ze dan ook nog eens gesubsidieerd krijgen van een andere instantie! De schepen van milieu liet recent in de pers nochtans verstaan dat ze juist de vrijwilligers wou aanmoedigen om mee te werken aan de zwerfvuilactie...

Het antwoord was zoals steeds “besparingen” en verder zijn subsidies aan verenigingen om zwerfvuil te rapen: “Sinterklaas spelen”.

Nochtans is het niet moeilijk om de beperkte financiële middelen te vinden om de verenigingen en vrijwilligers aan te moedigen voor de zwerfvuilacties. Als men de gebudgetteerde verhoging van de personeelskosten van €200.000, al was het maar lichtjes zou willen beperken, heeft men meer dan genoeg middelen.