Het Pajottenland is gekend van zijn prachtige golvende landschappen met velden en akkers op de flanken maar die natuurpracht heeft ook nadelen. De hellingen zijn in ons regenachtige landje nogal gevoelig voor erosie zoals we twee jaar geleden ook in Pepingen konden vaststellen. Deze problemen kunnen ondervangen worden door erosiebestrijdingsmaatregelen te nemen. Hier hebben we het voorbije jaar samen met de provincie en betrokken landbouwers aan gewerkt. Er zijn ondertussen 2 afgewerkte dossiers waardoor er op 2 plaatsen in Pepingen tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen zullen genomen worden: een houthakseldam op 2 percelen in de Oudenaaksestraat, momenteel in opbouw, en een houthakseldam op 2 percelen aan Hof-ten-Bos.

Overeenkomsten tussen de gemeente en de landbouwers voor het gebruik van hun gronden voor de aanleg van de houthakseldammen werden opgemaakt en de nodige budgetten werden voorzien. Voor beide projecten kunnen we rekenen op een subsidie van de provincie Vlaams-Brabant van 90% van de kosten. Voor de aanleg van de houthakseldammen maakt de gemeente gebruik van het raamcontract van de provincie Vlaams-Brabant met Pro Natura.