Tien jaar nadat de gemeente Pepingen een dossier had opgestart voor een fietspad tussen hoofdgemeente Pepingen en deelgemeente Bogaarden, is dat fietspad eindelijk een feit. Zaterdag 22 december fietste het gemeentebestuur het fietspad het feestelijk in samen met minister van Mobiliteit Ben Weyts en gedeputeerde Tom Dehaene.

“De realisatie van dit fietspad sleepte lang aan. Het vrijliggende fietspad van twee kilometer gaat langs de Hoesnaak en de Huttestraat, de belangrijkste verbindingsweg tussen Pepingen en Bogaarden. Omdat we het fietspad niet binnen de bestaande weg konden realiseren kwamen er heel wat onteigeningen aan te pas, hoofdzakelijk van een strook landbouwgrond. Maar nu kan men veilig fietsen in eigen bedding tussen beide dorpen. Dit project kostte zo'n 2 miljoen euro. Ongeveer de helft werd gefinancierd door het Vlaams gewest en de provincie”, zegt burgemeester Luc Decrick.

Afsluiter

Voor de huidige bestuursploeg van CD&V was de opening van het fietspad een mooie afsluiter van haar bestuursperiode. “Verkeersveiligheid is een van de thema's waar mensen wakker van liggen, ook in een landelijke gemeente als Pepingen. Het afgewerkte fietspad ligt op het functioneel fietsroutenetwerk dat de provincie een tiental jaar geleden uittekende en waarvoor gemeenten subsidies kunnen krijgen.”

“In Pepingen ligt nog zo'n 20 kilometer weg langs dit functioneel fietsroutenetwerk. Er blijft dus nog werk aan de winkel. Gelukkig hebben we uit dit eerste dossier veel geleerd. Logisch gezien zullen er nog volgende projecten komen, want alle politieke partijen hebben dit beloofd en iedereen heeft een gemeenteraadsbeslissing Fietspadenplan 2024 goedgekeurd waarin ze dit engagement onderschreven hebben.”, zegt de burgemeester.

• Koning Fiets
  • CD&V in Beweging