De eerste vier agenda’s van de gemeente- en OCMW-raden in 2019 sierden met meer dan 35 agendapunten voor het aanduiden van afgevaardigden in diverse intercommunales, vzw’s en intergemeentelijke verenigingen. Meer dan 60 “postjes” werden, zoals toepasselijk is, verdeeld onder gemeenteraadsleden en schepenen uit de meerderheid. Wij steunden al deze mandaten omdat wij het belangrijk vinden dat onze gemeente vertegenwoordigd blijft in deze verenigingen en zo de gemeentelijke belangen kunnen verdedigen.

Voor Intradura, ons afvalverwerkingsbedrijf, kon Pepingen geen rechtstreekse afgevaardigde aanduiden. Wel kon onze gemeente een oppositielid met raadgevende stem voordragen om in de raad van bestuur te zetelen, een unieke mogelijkheid om toch de Pepingse stem te laten horen in deze belangrijke intercommunale. Eén van de voorwaarden was dat dit oppositielid aangeduid werd met unanimiteit in stemmen binnen de gemeenteraad. Tot onze teleurstelling stemde een deel van de meerderheid tegen. Hierdoor zal er gedurende de komende zes jaar geen gemeentelijke afgevaardigde zetelen in het afvalverwerkingsbedrijf, wat o.a. het beheer doet van het containerpark. Hierdoor zal er ook niet vanuit onze gemeente mee over de toekomst van het afvalbeleid overlegd kunnen worden.

Onze fractie betreurt deze beslissing van de meerderheid. We begrijpen niet hoe deze beslissing voordelig zal zijn voor de burgers van Pepingen. Evenmin begrijpen we hoe dit kan gekaderd worden in het voornemen van Open VLD Pepingen om met een schone lei te beginnen. Open VLD Pepingen laat liever de stoel leeg dan hem aan iemand van de eigen gemeente te geven.

We willen wel aan de meerderheid een duidelijk signaal blijven geven en zullen bij de behandeling van agendapunten met mandaten in intercommunales, ons ongenoegen blijven uiten.

Uit het archief (niet de eerste maal dus):

2013 - Nieuwe meerderheid schrijft geschiedenis in Pepingen !