Een doodlopende straat voor wagens, maar is ze dat ook voor fietsers en/of voetgangers? Hoe heet zo’n straat die voor wagens doodloopt op het einde, maar niet voor voetgangers en fietsers? Een dooRlopende straat!

Voor automobilisten is het duidelijk, als een verkeersbord een doodlopende straat aanduidt, dan rijd je daar enkel in als je ter plekke moet zijn. Maar geldt dat doodlopen ook voor fietsers en voetgangers? Die hebben daar het raden naar. Voor hen is er vaak wel een doorgang aan het einde van zo’n straat, maar het verkeersbord geeft daar geen informatie over. Dit werkt voor voetgangers en fietsers vaak ontmoedigend. Daar komt nu een einde aan !

Op voorstel van het college werden alle doodlopende straten in onze gemeente opgelijst. Er zijn er 41 waarvan er 17 (41 %) doorlopend zijn voor voetgangers of fietsers en voetgangers. Om die straten herkenbaar te maken, is het nieuw verkeersbord F45b opgenomen in de wegcode. Onlangs werden de bestaande verkeersborden ‘doodlopende straat’ (bord F45) aangepast naar ‘doorlopende straten’. Het nieuwe bord moet bijdragen tot een beter gebruik van onze (wandel)wegen. Goed nieuws dus voor fietsers en voetgangers ! Wandel, fiets en ontdek de nieuwe verkeersborden in onze prachtige gemeente.