Onze gemeente leeft, onze streek leeft ! Tal van evenementen worden wekelijks georganiseerd. Als organisator van evenementen binnen tal van verenigingen stelde Schepen Peter Van Cutsem vast dat de administratieve beslommeringen om de organisatie van een activiteit of een evenement aan te vragen, vergroten. Tal van aanvraagformulieren moeten ingevuld worden wat het voor een vereniging vaak moeilijk maakt.

Ook de opvolging en behandeling van de evenementen door de gemeentediensten zijn erg complex en tijdrovend geworden. De meeste evenementen vragen verschillende vergunningen, adviezen en maatregelen van verschillende diensten en vereist een enorme coördinatie.

Daarom lanceerde schepen Peter Van Cutsem in de regio het idee om een gezamenlijk evenementenloket uit te bouwen. Er werd een projectnota (onder de naam van “het eventmachien”) ingediend bij het Agentschap Ondernemen van de Vlaamse Gemeenschap met de projectoproep "City of things". Dit project werd tijdens twee beoordelingsrondes positief beoordeeld waarna de Vlaamse overheid een subsidie van meer dan 70.000 euro toekende. De gemeente Pepingen (onder leiding van schepen Peter Van Cutsem) fungeerde als trekker in dit project. Met deze subsidie zal de volledige procedure uitgeschreven worden waarmee nadien overgegaan kan worden naar een aanbesteding. In deze procedure zal de betrokkenheid van burgers, organisaties, politiezone, brandweer, preventiedienst en andere actoren uit de regio aan bod komen. Toekomstforum Halle-Vilvoorde, de intercommunale Haviland en Vera zal de gemeente Pepingen hierbij ondersteunen.